Svar: Rå grønsager og frugt
16. august 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Isabellas mor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Førhen i tiden anbefalede man faktisk rå gulerod til de små børn - det var dejligt at sutte på en kold gulerod, når man havde ømme gummer f.eks. på grund af tandfrembrud - og det er sandsynligvis derfor bedsteforældrene har givet gulerod, de har overhovedet ikke overvejet, at det kunne være et problem, men har gjort det i bedste mening.
Men nu har tingene ændret sig lidt - for der kom en melding for nogle år siden fra en gruppe læger fra Århus Universitetshospital, som havde lavet en undersøgelse af "børn med fremmedlegemer i halsen" - og det vise sig at en del børn faktisk havde små stykker gulerod i halsen eller i lungerne…
Derfor anbefales det, at små børn ikke tilbydes hele rå gulerødder. De kan få bidt små stykker af med deres tænder og kan risikere at fejlsynke. Det samme gælder hele nødder, f.eks. peanuts og andre hårde fødevarer.
En hård æblebåd kan også være problematisk til de mindste børn. Det er bedst at give børn kogte grøntsager og blød frugt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske